Rosja, Ukraina, Białoruś, kraje WNP i b.ZSRR - tym zajmujemy się na tym blogu, szczególnie jeśli dotyczy też Polski.
Blog > Komentarze do wpisu

9 maja zapalę znicz żołnierzom radzieckim

Pomnik Czterech Śpiących Żołnierzy w Warszawie

9 maja, w dniu w którym narody b. ZSRR będą świętować 65. rocznicę zakończenia II Wojny Światowej (reszta obchodzi 8 maja z powodów objaśnionych tutaj) zapalę znicz na symbolicznym grobie żołnierzy radzieckich, którzy zginęli w Polsce. [fot. Albert Zawada]

Nie będę sam, w założonej na Facebooku grupie osób które zamierzają uczynić podobnie jest obecnie około 200 osób. Dlaczego chcą to zrobić? Organizatorzy akcji wyjaśniają na stronie 9maja.pl:

W uznaniu rosyjskiej solidarności z nami 9 maja zapalmy znicze na cmentarzach żołnierzy radzieckich, na grobach Rosjan, którzy również zginęli daleko od domu, daleko od bliskich. Nie sądźmy zmarłych. Wyraźmy szacunek dla ich pamięci. Niech z szacunku dla pamięci wszystkich, którzy zginęli tragicznie, narodzi się pojednanie między Polską i Rosją.

Te powody są mi bliskie i zbieżne ze słowami Abp. Życińskiego, ale nie wyczerpują całej listy. Nie (tylko) dlatego pójdę zapalić świeczkę na symbolicznym grobie poległych w czasie wojny żołnierzy Armii Czerwonej, żeby się z dzisiejszymi Rosjanami pojednać i zrewanżować za ich zachowanie po 10 kwietnia.

Pójde także dlatego, że upamiętnienie ofiar wojennej zawieruchy, które przyniosły nam oswobodzenie w najstraszniejszej z wojen zwyczajnie się im należy, należy im się nasza wdzięczna symboliczna pamięć za uwolnienie od zagrażającej naszemu istnieniu hitlerowskiej niemieckiej III Rzeszy. Ta pamięć należy im się niezależnie od dobra stosunków polsko-rosyjskich. Należy się bo oddali swoje życie za życie moich dziadków.

I tak, biorę pod uwagę i to, że współudział w napaści na Polskę miał Józef Stalin, tak - wiem i nie kwestionuję tego, że zaraz po wyzwoleniu sowieckie imperium przyniosło nam kolejne zniewolenie.

Nie żołnierze są jednak temu winni. Więc pójdę zapalić ten znicz. Cześć ich pamięci.

niedziela, 25 kwietnia 2010, michal.gwiazdowski

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: Qantii, *.ip.jarsat.pl
2010/04/26 01:51:29
Ma pan racje. W niemieckiej armii jest taki zwyczaj, ze żołnierz bundeswery salutuje przy wejściu do KAŻDEGO cmentarza żołnierzy poległych w czasie II WŚ. Moim zdaniem piękny zwyczaj. W mojej rodzinie było dwóch braci. Jednego siłą wcielono do wermachtu(w domu nieletnie siostry, wioska na Kaszubach), drugiego pognano z armią czerwoną(za plecami karabiny NKWD). Spotkali się naprzeciw siebie pod Stalingradem. Oboje zginęli. Moja mama, jak byłam mała, 1 listopada zapalała ze mną świeczkę pod pomnikiem obrońców wybrzeża, druga na cmentarzu żołnierzy radzieckich. W tym roku, na oba cmentarze zabiorę swojego 7-letniego syna, zapalimy razem świeczki. Przy okazji opowiem mu o pradziadku,oficerze policji, który zginął w Katyniu.Może jak dorośnie, zrozumie, co co z takim trudem przychodziło pojąć wcześniejszym pokoleniom.
-
2010/04/26 09:23:33
"I tak, biorę pod uwagę i to, że współudział w napaści na Polskę miał Józef Stalin, tak - wiem i nie kwestionuję tego, że zaraz po wyzwoleniu sowieckie imperium przyniosło nam kolejne zniewolenie."

razem ze zniewoleniem dostales breslau, sttetin i inne ziemie obecne okupowane.
jestes w stanie to przyznac? (moze byc z takim samym patosem jak o 'zniewoleniach')
do tego radziescy okupanci zagwarantowaly ze zydzi nie beda ginac na skale masowa w konclagrach, a polakow nie czeka taki sam los jak zydow.
jesli sie przyjmujesz powojennymi represjami w prl, to zwroc uwage na post wyzej, niedziwota ze komuchy wsadzaly do wiezien szmalcownikow, folksdojczow i szabrownikow, gdyz z 1mln miszkancow ziem powojennej polscy hitleworcam sluzylo 'wieroj i prawdoj'. (dac linka?)

p.s. mozesz se dla wlasnego spokoju skasowac moj wpis jesli cos sie kloci z twoja propaganda,hehe
-
Gość: ndjamena, *.chello.pl
2010/04/26 09:52:13
Dziękuję Quantii za tę piękną wypowiedź. Moja rodzina też jest przykładem wcielania do różnych armii. Tylko podjudzacze w rodzaju Kurskiego tego nie rozumieją (lub nie chcą zrozumieć)
-
Gość: sofii, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/04/26 10:01:23
ja też jestem tego zdania by zapalić znicz ale nie wszyscy polacy się z tym zgodzą bo polacy to nród który nie zalicza do historii dawnych wydarzeń tylko lubują się w rozgrzebywaniu tego wszystkiego zaliczają sie do nich również polscy politycy a uważam że grzebanie się w przeszłości do cofanie się do tyłu a nie rozwój i komu to szkodzi? nam samym a politycy powinni zabrać się za to by nam się żyło lepiej a przeszłość już była a przyszłości nie wiadomo czy doczzekamy przy takiej polityce jak tak dalej pójdzie. popieram pana z tymi zniczami i też zapalę
-
Gość: melody_ru, 195.208.200.*
2010/04/26 10:06:13
Piekny gest, i mam nadzeje, ze w Rosji zostanie zauwazony.
Dla Rosjan to powazne rzeczy.
Jako Rosjanka dziekuje bardzo.
-
Gość: sad, 212.75.102.*
2010/04/26 12:15:01
Ja też mogę zapalić, ale skoro jest Pan tam na miejscu, to proszę im jeszcze powiedzieć, że przy okazji nie daj Boże następnej "wojennej zawieruchy", niech nam już nie pomagają. Poradzimy sobie...
-
Gość: 34pp, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2010/04/26 16:50:43
Dwa razy w roku , 1.listpoda i 9 maja, zapalam znicze na dwóch cmentarzach żołnierzy Armii Czerwonej na jednym leżą polegli w walce o moje miasto a na drugim zamordowani w bestaliski sposób jeńcy wojenni. Robiłem to przed Somoleńskiem zrobię w tym roku i będę to robił do końca swego życia bez względu na stosunki polsko -rosyjskie. Dla tych wszystkich którzy tego nie robili wcześniej a dopiero obecnie przypomnieli sobie o tych żołnierzach mam prosbę by lepiej tego nie robili bo jet to nieszczere i podszyte zwykła obłudą.Nic sie nie działo gdy waszych zniczy nie było tam wcześniej i nic sie nie stanie jeśli dalej ich tam nie będzie.
-
Gość: kacap z moskwy, *.catv.ext.ru
2010/04/26 17:22:34
Przylaczam sie do Melody.

A co do wspoludzialu... Moze zaczynac od rozbioru Czechoslowacji? I kto wtedy pomogl hitlerowcam? Dal im kolejnego atuta na myslenia ze sa 'wszechmocni"?
-
Gość: melody_ru, *.broadband.corbina.ru
2010/04/26 18:59:14
Moim zdaniem Czechoslowacja tu nie ma nic do rzeczy.
Byl wspoludzial stalinskiego ZSRR w ataku na Polske, a po nim fala ludzkich tragedji spowodowana represjami i mordami na rozkaz z Moskwy. Niestety to bylo.
Dlatego trzeba szczegolnie docenic takie gesty.
-
michal.gwiazdowski
2010/04/27 10:45:31
@Gość: 34pp, app193.neoplus.adsl.tpnet.pl
Dla tych wszystkich którzy tego nie robili wcześniej a dopiero obecnie przypomnieli sobie o tych żołnierzach mam prosbę by lepiej tego nie robili bo jet to nieszczere i podszyte zwykła obłudą

zatem jako jeden z nieszczerych obłudników pójdę zapalić ten znicz 9 maja

@kacap z moskwy
Moze zaczynac od rozbioru Czechoslowacji? I kto wtedy pomogl hitlerowcam? Dal im kolejnego atuta na myslenia ze sa 'wszechmocni"?

rozbiór to duże słowo a Zaolzie to ledwie kilka powiatów. Co nie zmienia faktu że przyłączenie się do Hitlera jest dla Polaków wstydem, nie tak dawno zresztą ustami prezydenta Czechów za `38 przepraszaliśmy

@Qantii
tragiczna historia rodzinna... XX wiek w pigułce
-
2010/04/27 21:15:35
@Rusek
Znowu wyjeżdżasz z tym Breslałkiem, już chyba to 10 raz na różnych blogach czytam, a pomyślał ty o Wilnie, Grodnie, Lwowie, żeby dalej nie wyliczal, aaaa???
-
2010/04/27 21:16:54
Miszka ja tez znicz zapale na 9 maja, w poznaniu niech maje na pojednanie :)
-
2010/04/27 21:17:47
Ach Poznaniu z malej litery, przepraszam.
-
2010/04/27 23:21:08
wislowaty czegos nie ponial?
chcesz lwiw, wilno i grodno to se bierz, he





-
2010/04/29 14:21:01
@rusek11: wlasnie takie jak wy, towarzyszu, judzace mendy, zachlane menele z czerwonym szmatem na kijku wiejacym nad pustym lbem, w zawszonych waciakach,
z tepym grymasem na tepym ryju - stanowia 99% ogolnej populacji trupa scielacego sie na szlaku bandyckiej armii sowieckiej, gnanej knutami przez Ukraine, Bialorus i Polske az po polowe Niemiec.
Wdziecznosc gwalcicielom, zlodziejom i mordercom z armii czerwonej najlepiej okazac, zapalajac znicz na grobie, zeby odkazic smrod gnijacego scierwa.
Zal jedynie, ze az tyle tego przezylo, choc syf, samogon i samodzierzawie skutecznie wybijaja resztki - to sie nazywa ewolucja.
-
2010/04/29 15:23:13
No po tym wpisie pewnie Ruska11 zatkało, ale ty Rusek się wyrzeknij tej bolszewickiej bandy, i stań po stronie BIAŁEJ ROSJI, ty o tym nie pomyślał? Czego ty bronisz, bandziorów bolszewickich, co najwięcej to przecież samych Rosjan wymordowali.
Ty się zastanów.
-
Gość: melody_ru, *.broadband.corbina.ru
2010/04/29 17:42:25
Zapalanie zniczy bez portek jest ryzykownie. Mozna sobie podpalic wazny organ ktorym sie pisuje posty na forach.
-
2010/04/30 08:37:03
Melody, co ty wygadujesz, a od kiedy tym organem niby się pisze na forach i blogach?
Rusek chodzi i się wyzłośliwia, to więc dostał nauczkę od Pana bezportek :)
-
2010/04/30 09:27:19
Racja że nie zwykli żołnierze są temu winni, ale takie "potomki Stalina" jak Rusek11.
-
Gość: melody_ru, 195.208.200.*
2010/04/30 11:05:04
Niektore uzywaja tego organu rowniez do myslenia.
Post byl nie o Rusku lecz o poleglych zornierzach. Nie jest w stanie obrazic ich pamiec, ale obraza to Was. Nie mnie i nie Ruska i nie Denisa, bo kazdy z nas swoje wie. Tylko Was samych.
-
2010/04/30 16:59:27
Pani Melodio Pani też bym proponował "Biała Rosja", w sensie intelektualnym.
-
Gość: melody_ru, *.broadband.corbina.ru
2010/05/02 15:58:33
W tych dniach jestem czerwona jak pomidor.
-
2010/05/09 01:15:49
a ty misza rusofobek bedzisz,he
oburzales sie ostatnio na kogos za nie winne szutki, a tolerujesz wpisy bezportkowych mend z GWna,hehe

przestan huju pisywac o ruskich, pisz o zydkach,he
-
michal.gwiazdowski
2010/05/29 00:06:38
@rusek11
przestan huju pisywac o ruskich, pisz o zydkach,he

wiesz co, nie skasuję ci tego wpisu, niech zostanie. fajnie że się przedstawiłeś. Nawet ci odpiszę cytując słowa jednego fajnego poety:

próznoś riposty się spodziewał,
nie dam ci prztyczka, ani klapsa
nie powiem nawet pies cię jebał
bo to mezalians byłby dla psa

doguglaj sobie skąd to, a jak ci się tu nie podoba to po prostu więcej nie zaglądaj